söndag 24 maj 2009

God och nyttig mat igen

Jag har verkligen fastnat för Kesella. Jag fick ett tips av min kompis C att Willys har en Kesella som är mycket billigare och magrare än den vanliga (Arla). Märket är Ehrmann och här är en länk till en blogg som visar en bild på den.
Den är på 0,2% fett och kostar ca 2 kr mindre per burk än Arlas. 2 kr låter inte så mycket men många bäckar små tänker jag.
Det som är bäst är att jag tycker den är godare då den är lite lenare i smaken och inte så otroligt tjock i konsistensen. Dessvärre är det lägre proteinhalt i den än Arlas men äter man då bara lite pumpafrön till så får man i sig lite mer protein.

Jag har även fastnat för kallrökt skinka eller lufttorkad skinka. Och det i kombination med Cantaloupemelon är ju bara gudomlig. Så jag komponerade en ganska mättande måltid som jag äter till frukost, lunch, mellanmål, middag eller kvällsmål:

½ burk Kesella eller Keso
Cantaloupemelon eller annan melon efter tycke och smak i små bitar
1 tärnat äpple
1 tärnad avocado
(Man kan självklart ta frukt och grönsaker efter eget val.)

Gegga ihop det och krydda ovanpå med lite salt, peppar och cayennepeppar.
Ta sedan kallrökt skinka och lägg ovanpå.

Ät och njut, gärna med sötstark senapsmarinerade päron från Le Tamerici (underbar kombination till lufttorkad eller kallrökt skinka)

Bild från Italiana Food Selections

0 kommentarer: