fredag 8 maj 2009

Mat och tjälknöl

Det går jättebra med maten, maten är faktiskt inget problem för tillfället. Det är klart att vissa dagar går det kanske för mycket points till just en måltid men rent överlag så går fördelningen av points väldigt bra.
Idag till middag ska vi äta tjälknöl med saltrostade potatisar. Jag har ingen aning om vad vi ska ha för sås till maten. Jag tror min sambo föredrar bearnaisesås och det är klart, det funkar väl men jag skulle vilja ha en godare sås. En sås jag aldrig har gjort förut, en nyttig sås, en lättgjord sås. Men såser växer ju inte på träd så det är väl bara att börja googla lite så hittar jag nog snart en sås.

För er som aldrig har provat göra tjälknöl så skynda er och gör det. Det är absolut inte svårt att göra och det är förvånansvärt att något så lättgjort kan blir så gott. I korta drag så tar man fram en fryst stek, in i ugnen på låg värme tills den är klar (klar betyder inte välstekt, jag föredrar väldigt röd, som rostbiff) lägg sedan ned den i en saltlag i några timmar.
Här är ett av alla många olika recept.
Jag hade ingen fryst stek så jag tog en från kylen och in i ugnen tills innertemperaturen nådde 60 grader (ja jag vet, lite för lågt men jag älskar rött kött och vill inte att den ska efterstekas för mycket så den blir rosa eller ännu värre, genomstekt)
Jag ska försöka ta kort på middagen sedan så får ni se så gott det var.

1 kommentarer:

Pulver sa...

Jag har aldrig gjort tjälknöl men jag har lagat lågtempad mat i ugnen som blivit sjukt gott.