lördag 18 april 2009

Träna

Japp, en punkt på min lista kommer att uppfyllas. Jag ska börja träna!
Jag, Stream och min kompis J ska börja träna cirkelträning 2 gånger i veckan (tisdagar och torsdagar).
Jag och J kommer börja med att köpa ett 3-månaders kort. Vi har båda tidigare köpt ett 12-månaders (på varsitt håll) och sedan när det där året har gått så visar det sig att man bara har varit och tränat en handfull gånger.
Nu när vi är tre stycken som kommer att fara så känns det som att chansen, att jag faktiskt kommer att genomföra det här, är riktigt stor.

Jag ska inte säga att 'mitt mål är' men det är några grejer jag verkligen skulle önska att träningen kommer medföra:
1) Jag skulle väldigt gärna vilja att det kommer bli så att jag tränar ca 3-4 gånger i veckan
2) Varierad träning, några grupp-pass och sedan styrketräna resten av gångerna
3) Jag skulle vilja att jag blir biten av träningsdjävulen, att det blir som ett gift att jag bara måste träna
4) Min avsikt är att när jag återgår till jobbet att träna nästan varje lunch (vi har olika gruppträningar på jobbet) och dela upp lunchmaten till fm-fikat och em-fikat.
5) Få en allsidigt tränad kropp så värken lindras/försvinner

Jag tror att träningen också kommer att vara början till en positiv cirkel, en god cirkel, en bra cirkel. När jag börjar träna kommer jag förhoppningsvis vara mer benägen till att sköta mig när det gäller maten. Det känns inte kul att äta tillbaka det man genom blod, svett och tårar har tränat bort.
Jag känner mig bara så glad över många saker just nu:

1) Över beslutet att träna
2) Att jag ska träna med två kompisar, stor chans att alltid ha någon att träna med
3) Att jag förhoppningsvis verkligen kommer igång på allvar nu med både mat och träning
4) Att det kanske har hänt något med min kropp till bröllopet, det behöver inte betyda att jag har rasat i vikt men att jag förhoppningsvis går ned lite och att jag får bättre form på kroppen men främst att jag psykiskt känner mig fin
5) Jag hoppas drabbas av träningsgiftet som gör att jag bara måste träna
6) Jag hoppas att tränigen medför sig en massa ork och energi till annat
7) Att vi kommer börja nu på tisdag, det passar in väldigt bra till punkt nummer 9 på mitt förra inlägg; BÖRJA NU.

Tankarna bara snurrar i mitt huvud just nu, jag har tagit ett stort steg mot en bättre hälsa. Det är mycket pengar (då jag är föräldraledig så har vi inte så himla mycket att röra oss med) och min sambo tvivlar lite på att jag kommer att genomföra det (han är vis av erfarenhet av vissa av mina tidigare åtaganden som inte har genomförts).
Så jag vill som knäppa honom lite på näsan, visa honom att jag faktiskt kan göra det här, att jag kommer göra det här, att jag ska göra det här. Jag vill ge mig själv rätt, jag vill knäppa mig själv på näsan och säga: Ha, jag kan faktiskt lyckas!

Sedan har jag väldigt lätt att ryckas med mig själv och ha väldigt många och stora tankar om hur det kommer att bli, oavsett vad det gäller. Jag kan ha väldigt stora ambitioner som jag sedan bara lägger på is, kastar bort, struntar i osv.
MEN, och det är ett stort MEN, det är aldrig för sent att ändra sig.
Man är aldrig för gammal att börja träna, man är aldrig för gammal att börja äta rätt, man är aldrig för gammal för att vilja göra det bästa för sig själv.
Jag vill bara inte att det ska bli för sent att göra det. Det vill säga, jag vill inte att min fetma ska ha gett mig diabetes och andra oåterkallerliga sjukdomar/åkommor.

En annan löjlig grej till varför jag vill gå ned i vikt är att jag ska återgå till jobbet till hösten, efter 3,5 år mammaledighet.
Jag vill verkligen inte vara fetare och mer sliten än när jag gick hem på mammaledighet. Jag vill tillhöra de som kommer tillbaka snyggare, smalare och fräschare än någonsin. Jag vill att folk ska titta och säga: Men gud så fräsch du ser ut!
Inte vända bort blicken och tänka: Jisses så hon ser ut, hon måste ha gått upp jättemycket under tiden hon har varit hemma. Hon är ju som en geléblobba!

Nu måste jag försöka avsluta det här inlägget, det blir ju bara ett himla massa surrandet från min sida. Precis som mina tankar.
Men jag lägger till en etikett till min blogg, träning. Förhoppningsvis kommer det att komma många inlägg under den etiketten.

0 kommentarer: