måndag 13 april 2009

Rannsakning

Ja nu har jag varit hemma i snart två veckor och har inte alls brytt mig om vikten, varken innan jag for, under tiden jag var i Thailand eller tiden efter. Idag tog jag mig i kragen och vägde mig.
+ 2 kg sedan den 12:e februari. Det är 2 kg på lika många månader. Det är faktiskt inte så farligt som jag hade trott. Det är fortfarande ett plus och plus är aldrig bra (om det inte är det man vill) men med min "personlighet" så skulle det ha kunnat vara ett större plus.

Nu är det exakt två månader kvar till mina kompisar ska gifta sig. Två månader, hur långt kan man komma på två månader? Om man verkligen lägger ned hela sin tid och själ i det så tror jag man skulle kunna komma jäkligt långt på två månader. Jag måste bara hitta min själ. Jag måste bara hitta tiden som faktiskt finns där men som jag nyttjar till strunt. Jag måste sluta ljuga för mig själv och sluta låta dagarna bara försvinna utan att jag försöker.
Jag skulle behöva vara med i en tv-serie typ The Biggest loser, Du är vad du äter och liknande serier. Det är ju oftast en inspelning över 8 veckor och de ger ju verkligen järnet under denna tid. De får hjälp med maten och de får hjälp med träningen. Eller egentligen skulle jag behöva en personlig tränare som övervakar allt jag äter och pushar mig att träna. Bara så jag kommer igång. Fast jag vet ju att det går att göra själv, det funkar ju för andra så varför inte för mig? Varför skulle inte jag kunna klara av det?

Om jag verkligen rannsakar mig själv så finns det så många olika områden jag kan förbättra mig på. Jag ska lista dem allteftersom jag kommer på dem och de kommer utan specifik ordning.

1) Sova mer, sover jag mer orkar jag ta itu med saker
2) Träna
3) Engagera mig i maten, inte bara laga det som är snabbt. Försöka få med min sambo i någon typ av matsedel
4) Sluta äta när jag är mätt och inte fortsätta äta för det är gott
5) Lära mig lyssna på kroppen och vad den behöver/vill/inte behöver/inte vill
6) Sluta vara så himla lat
7) Inse att jag faktiskt inte trivs som jag är nu och för att trivas så kommer det att krävas lite uppoffring och engagemang
8) Se till att jag är aktiverad på kvällarna så jag inte proppar i mig onyttiga saker bara för att jag är uttråkad
9) Börja idag

3 kommentarer:

Lotta sa...

Hej!
Det var inte så farligt med 2 kilo på två månader - det är mitt resultat för någon vecka och mer...
Jag skulle också vilja vara med i något sådant program för att få tummarna ur, men samtidigt vet jag att man kan klara det själv om man bara lägger manken till lite granna och det tänker jag göra nu i varje fall och det är inte lite. nu är det stort arbete som ligger framför och det hoppas du väl också på antar jag.,. Kom igen nu kör vi.
Lotta

Cornelia sa...

Tycker verkligen att du skall vara nöjd med det lilla pluset. Ibland finns inte orken och då gäller det bara att vänta till den kommer tillbaka. Kram och pepp

Bloggägare sa...

Lotta: Ja nu jäklar Lotta, nu kör vi!!!

Cornelia: Orken tror jag har kommit tillbaka nu, tack för peppet =)