fredag 13 februari 2009

Tips på att klara dagen

Jag och min kompis N (skaparen och orsaken till utmaningen) har pratat om hur man ska klara dagarna på ett bättre sätt.
Det var när jag nyss började med pulver igen och jag var osäker om min mage skulle fixa det. Vi pratade än hit och än dit om hur man ska klara av det.
Då sa hon att jag ska ta tre timmar åt gången. Ta mitt pulver och sedan bara försöka klara de tre kommande timmar tills jag ska ta nästa pulver.
Att jag ska dela upp dagen tre timmar åt gången och inte bara tänka hela dagar, tänka hela veckor, tänka hela månader, tänka på hur otroligt många dagar jag har kvar av min viktminskningsvandring. Det blir så lätt att känna att det blir övermäktigt och svårt att klara av att gå ned i vikt om man aldrig ser något slut på det hela.

Så, tre timmar åt gången gäller för mig nu. Om jag känner mig sugen på något så ska jag försöka klara mig utan det tills de tre timmarna har gått, är jag fortfarande sugen på det efter dessa tre timmar så får jag ta ställning då. Men tanken är ju att jag ska tänka att om jag har klarat av de tre första timmarna ska jag med lätthet klara tre timmar till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en riktigt bra grej! Det blir mkt mindre då, för det är som då säger - tänker man i termer av veckor och månader; då känner man sig inte så himla peppad alla gånger!

Anonym sa...

det var något av det smartaste jag hört på länge... 3 timmarsregeln är nu också något som jag ska anamma! TACK!!

Bloggägare sa...

Ja visst är hon klok min lilla vän N! Det är bra att ni också har anammat "budskapet", sprid det vidare så kanske vi alla överviktiga kan klara av att gå ned i vikt.
Alla knep för att hålla suget stången är bra knep.