måndag 2 februari 2009

Det kunde ha gått illa

Ja, som rubriken säger så kunde det ha gått riktigt illa nu ikväll. Det är tack vare min sambo som gjorde att olyckan kunde avstyras. Jag hade nämligen kunnat satt i mig hur mycket kladdkaka som helst bara för en stund sedan.

Okej, inte hur mycket som helst men tillräckligt mycket för att det inte ska vara okej. Jag gjorde en halv sats men tack och lov så gräddade jag den för länge och då blir den inte god. Jag vill ha varm smet för att vara ärlig. Just så pass att sockret har smält helt. Den får absolut inte gräddas så det blir som en kaka. Nu var det en sekund från att definieras som kaka och chokladsugen som jag är så tyckte jag tydligen att den var inte så äcklig att jag ville avstå från den helt.

Jag tog några tuggor sedan så ryckte min sambo in och räddade mig genom att äta upp allt själv.
Jag är så himla glad över att jag råkade grädda den för länge, jag är så himla glad över att min sambo tog och åt upp resten, jag är så himla glad över att jag inte åt mer.
Ja, som ni ser så försöker jag hålla en positiv anda i det här ämnet. Det jag egentligen kunde ha gjort är att förbannat mig själv över min svaga karaktär som inte kunde motstå suget, förbannat mig själv som inte tog en frukt eller något annat nyttigt.
Hade jag ätit upp allt själv så hade jag gjort det, då hade jag förbannat mig för allt och inget, då hade jag säkert förbannat min sambo som inte lyckades tala mig ur det hela. Helt sjukt men så är det.

Utöver kvällens incident så går det faktiskt riktigt bra just nu. Är jag sugen på något så brukar jag nöjda mig med en smoothie gjord på 0,5 % mild naturell yoghurt och väldigt mycket blåbär samt lite sötningsmedel.
Jag var förresten på 30-årsfest i lördags och jag åt egentligen inget onyttigt alls. Middagen, då försåg jag mig med mycket kött och grönsaker. Efter middagen så serverades en tårta men den tog jag en bit av sedan lämnade jag bort resten då jag inte orkade den, jag åt ingen chips eller annan snacks senare på kvällen. Det enda onyttiga var väl alkoholen men å andra sidan så sist jag drack alkohol i berusningssyfte var nog drygt ett år sedan. Eller kanske ännu längre sedan. Ja, jag är absolut ingen stordrickare om jag säger som så. Så jag är riktigt nöjd över helgen i matväg. Kan det vara så att jag är på väg till ett normalt förhållande till mat? Nej, jag vågar inte tro det förrän jag får vara med om fler självupplevda framgångshistorier.Men jag märker att jag behöver mindre av sötsaker för att bli nöjd och det är en stor framgång!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du låter positiv! Skönt att du inte hann äta upp hela kladdkakan =) Jag känner igen känslan..

Anonym sa...

Ojojoj... bra med positivt tänkande...
Kram på dig o kämpa på... förresten är jag precis likadan när det gäller kladdkaka... det ska inte vara så kakaktig...
Lotta