onsdag 10 juni 2009

Tillbaka på banan

Nu är det ca två veckor sedan jag slutade med antibiotikan och jag har börjat träna igen. Känns hur roligt som helst, känns hur kul som helst, känns hur bra som helst det känns bara underbart.
Det är sjukt hur snabbt det går i början när jag styrketränar. Jag får en otrolig sporre av att kunna öka vikterna lite för varje gång. Om det beror på att jag blir starkare eller får en bättre teknik låter jag vara osagt, det är oväsentligt. Det vikta är att det gör underverk med mitt psyke.

När det gäller maten så går det så bra och jag har nästan helt slutat med kolhydrater. Nu äter jag fortfarande frukt men jag äter inte bröd, ris, pasta, rotsaker mm. Det har som bara blivit så och jag har inte ens märkt hur lätt det har gått. Helt plötsligt så känner jag mig kolhydrat/sockeravgiftad. Jag är inte ens sugen och på kvällarna är jag (oftast) inte hungrig heller. Helt magiskt =)
Jag äter mer fett och protein än tidigare. Fettet ser jag till att få i mig via pumpafrön, avocado, fisk och skaldjur. Fast det är klart, har jag Halloumi hemma äter jag gärna det. Men annars försöker jag att få i mig fleromättade/omättade fetter från växtriket eller havet.
Det är lite svårt att mentalt tillåta sig äta fett då man har varit med i viktväktarna. Okej att de säger att man ska äta fett av bra kvalitet men det är ju inga mängder precis. Så sakta men säkert har jag börjat införa mer fett i min kost och mer protein och än så länge fungerar det. Så länge det funkar så kommer jag att köra på det.

När det gäller vikten så har jag legat stadit på 85,X och det närmar sig 84 men vägrar komma under 85,0-strecket. Smått frustrerande. Men jag kommer inte att stirra mig blind på vågen nu då jag styrketränar. Jag är inte rädd för att bygga muskler och ser gärna att jag får mycket muskler då jag älskar muskler. Som vi alla vet så väger ju muskler så det jag ska göra är att byta ut mitt fett mot muskler och då går det inte att bara titta på vågen. Jag kommer självklart att ha den som en livlina så jag inte släpper alla hämningarna och börjar vräka i mig mat osv. Men jag kommer inte att bara gå på vågen utan mått och hur kläderna sitter på mig.

En effekt jag har märkt efter att jag skurit ned på kolhydraterna är att min mage är inte så stor längre. Den är ju fortfarande där men den är plattare och inte så uppsvälld. Det är en väldigt trevlig effekt tycker jag. Även om det kanske inte syns så mycket på vågen så känner jag mig då smalare och det gör att jag sköter mig bättre.

Nog surrat på för idag, på återseende.

1 kommentarer:

Pulver sa...

Härligt att kunna komma tillbaka till det liv man uppskattar